Som medlem i BRF Nyckeln har du redan en kollektiv bostadsrättsförsäkring via föreningen. Det betyder att du inte behöver teckna ett eget bostadsrättstillägg i din hemförsäkring – det ingår redan.
Vad är ett bostadsrättstillägg?
En hemförsäkring skyddar ditt lösöre – alltså möbler, kläder och annat du äger.
Men som bostadsrättshavare ansvarar du även för ytskikt, inredning och installationer i lägenheten (t.ex. parkettgolv, köksinredning, badrumsväggar).
För att täcka det krävs ett så kallat bostadsrättstillägg – vilket många försäkringsbolag erbjuder som en extra kostnad.
Därför behöver du inte ett eget tillägg
Sedan 1 maj 2020 har BRF Nyckeln tecknat en gemensam försäkring för samtliga medlemmar, som inkluderar detta tillägg.
Det gör att du inte längre behöver betala för det själv – utan får fullgott skydd direkt via föreningen.
Vad täcks av bostadsrättsförsäkringen?
Den kollektiva bostadsrättsförsäkringen gäller för skador på de delar av din bostadsrätt som du ansvarar för enligt lag och stadgar, exempelvis:
- Väggar, golv, tak och fast inredning (kök, garderober, badrum)
- Egen bekostad inredning och renoveringar
- Glas i fönster och dörrar (med vissa undantag, t.ex. isolerglas som blivit otätt)
- Inglasad balkong/altan, markiser, staket och carport upp till 30 kvm
- Skador orsakade av brand, vattenläckage, storm, hagel, översvämning, vilda djur, inbrott och skadegörelse
Vad täcks inte?
Det är viktigt att känna till att försäkringen inte omfattar allt. Till exempel:
- Ditt lösöre (möbler, kläder, elektronik m.m.) → täcks av din egen hemförsäkring
- Ytskikt/tätskikt i badrum äldre än 40 år
- Skador orsakade av långvarig fukt, mögel, djur eller byggfel
- Isolerglas som bara blivit otätt
- Växthus, tält och tomtmark (med vissa undantag)
Viktigt för dig som medlem
- Du måste fortfarande ha en egen hemförsäkring för att skydda ditt lösöre, ansvar, rättsskydd och reseskydd
- Du behöver inte ha bostadsrättstillägg i din hemförsäkring, eftersom det ingår via föreningen
- Vid större skador kan du få ersättning för evakueringskostnader (kost/logi) upp till 2 000 kr enligt vår katastrofskadeförsäkring
Vanliga frågor (FAQ)
Behöver jag fortfarande en hemförsäkring?
Ja. Hemförsäkringen täcker ditt lösöre (möbler, kläder, elektronik m.m.) samt ansvar, rättsskydd och reseskydd. Föreningens försäkring täcker bara själva bostadsrätten och fast inredning.
Täcks fönsterskador?
Ja, glas i fönster och dörrar ingår – men isolerglas som blivit otätt ersätts inte. Skador som uppstår i samband med bygg- eller sprängningsarbeten är också undantagna.
Täcks badrumsskador?
Ja, men med vissa begränsningar. Ytskikt och tätskikt som är äldre än 40 år ersätts inte. Om skadan beror på långvarig fukt, mögel eller bristande underhåll ersätts den inte heller.
Täcks vitvaror och hushållsmaskiner?
Ja, vissa installationer och maskiner (som är byggnadstillbehör) täcks, men åldersavdrag görs beroende på hur gamla de är. Vanlig lös utrustning, som en micro eller kaffemaskin, täcks däremot av din hemförsäkring.
Täcks skador i förråd?
Ja, om det gäller fast inredning eller byggnadsdelar som föreningens försäkring omfattar. Stöld av lösa saker i förråd täcks dock inte – det är hemförsäkringen som gäller för lösöre.
Täcks inbrott i lägenheten?
Ja, skadegörelse och stöld av fast monterade byggnadsdelar täcks. Lösöre täcks av din hemförsäkring.
Vad händer om jag måste evakuera vid en skada?
Vid större skador som gör lägenheten obeboelig kan du få ersättning för extrakostnader (kost/logi) upp till 2 000 kr enligt vår katastrofskadeförsäkring.
Vad gäller vid översvämning?
Skador från skyfall, snösmältning eller stigande vatten ersätts om vattnet tränger in direkt i byggnaden eller upp genom avlopp. Tomtmark ersätts dock inte.
Finns det självrisk?
Ja. Vid vattenskador är självrisken 3 000 kr. För övriga skador är självrisken 1 800 kr.
Kan jag ändå ha eget bostadsrättstillägg?
Det behövs inte, men det är inget som hindrar att man har dubbel försäkring. Däremot är det onödigt att betala dubbelt för samma skydd.
Vill du veta mer?
📄 Läs fullständiga villkor här:
Rutiner vid skadeanmälan (PDF)
📩 Har du fler frågor? Kontakta styrelsen: styrelsen@nyckeln.se

