Som ny i en förening är det skönt att få en sammanställning
kring hur saker fungerar, vilka rutiner som gäller och vem man
kontaktar för vad.
På varje gård har du tillgång till:
Ett gemensamt gårdshus, där du kan boka vår välutrustade tvättstuga, den fräscha bastun och hyra en större lokal till fester.
Våra gårdar är gemytliga och barnvänliga.
Cyklar förvaras i cykelställ eller cykelförråd.
I vårt gemensamma kallgarage kan du hyra en parkeringsplats via HSB.
Kontakt och Felanmälan till HSB Stockholm
Hur bokar jag tvättstugan?
Du bokar enkelt via den digitala bokningstavlan i trapphuset eller via appen/webbportalen (t.ex. Nabo). Logga in med dina inloggningsuppgifter – finns dessa inte, kontakta styrelsen.
Vilka tider gäller för störande ljud?
För att alla ska trivas har vi tysta tider:
- Vardagar: kl. 17:00 – 08:00
- Lördag/Söndag & helgdagar: hela dygnet gäller som tyst tid
Det innebär att du undviker att borra, spika eller spela hög musik under dessa tider.
Hur hanterar jag matavfall och sopor?
Matavfall slängs i bruna påsar och sorteras separat i kärlen för matavfall. Övrigt avfall sorteras enligt skyltningen i miljörummet. Farligt avfall och grovsopor lämnas på återvinningscentralen.
Finns det gästlägenhet att boka?
Ja! Föreningen har en gästlägenhet som du som medlem kan boka för kortare besök. Läs mer om regler, kostnad och bokning på sidan “Gästlägenhet – Rutin & Regler”.
I din månadshyra ingår:
En plastbricka till portar och lokaler, värme, vatten, en bostadsrättstilläggsförsäkring från Folksam (gäller ej lösöre), digital-TV med ca 20 kanaler varav 8 favoriter via Tele 2 Standard , gratis bredband via Tele2 250/50 MB/s (med möjlighet att öka hastigheten till 600/50 till ett rabatterat pris).
Vad är inte tillåtet:
- att grilla med någon annan grill än elgrill på balkongen
- att borra i väggar och tak på balkonger och uteplatser
- att sätta upp en parabolantenn eller annan utomhusantenn
- att låta växter växa på fasaden
- att placera blomlådor utanför räcket
- att röka i trapphus, hissar, tvättstuga, bastu och övriga allmänna utrymmen
- att förvara barnvagnar och andra lösa föremål i entréer och trapphus
- att sätta upp en studsmatta eller bassäng och barnpool
- att glasa in balkongen, bygga om kök och badrum och ta ner väggar utan styrelsens godkännande
- att hyra ut sin bostad i andra hand utan styrelsens godkännande
Viktiga adresser och telefonnummer:
Styrelsen@nyckeln.se
Brevlåda / Styrelserummet Diligensvägen 72 ( vid anslagstavlan )
Felanmälan: NABO Tel. 010-288 00 26
Felanmälan – Nabo
Folksam skadeavdelning (för skador i bostaden)
Tel. 08-772 68 70, www.soderbergpartners.se/hsbbrf
Välj “Anmäl skada” (självrisk f.n. 1500kr)
Vårt försäkringsnummer: 421599
Vårt organisationsnummer: 716418-6871
Skadedjur: www.anticimex.se Tel. 075-245 10 00
Sopnedkast, felanmälan: Tel. 08-736 00 96
Tele2 kundservice tel. 90 222
(ange brf Nyckeln för att få gruppavtalsrabatten)
Hyra av parkeringsplats
HSB 010-442 11 00